Jönköpings kommun

Stipendier och utmärkelser

Förutom vårt breda utbud av gymnasieutbildningar försöker vi leva upp till att skapa möjligheter för dig som elev på olika sätt. Detta genom att erbjuda olika typer av stipendier, certifieringar, VO- och Teknikcollege med mera.

Ung Företagsamhet, UF

Ung Företagsamhet är en ideell utbildningsorganisation som ger gymnasieelever möjlighet att utveckla sin företagsamhet och kreativitet. Ung Företagsamhet finns över hela Sverige och arbetar varje dag för att fler ungdomar ska se och förstå sin egen företagsamhet, sedan 1980 har över 420 000 gymnasieelever drivit UF-företag.

Varje år deltar tusentals unga entreprenörer på regionala mässor runt om i landet, de tävlar i olika kategorier som Årets vara, Årets säljare och Årets UF-företag. Vinnarna som koras i regionerna deltar sedan på SM i Ung Företagsamhet som årligen arrangeras i Stockholm i maj där cirka 250 UF-företag är med tävlar.

På ED har flera av våra elever haft mycket fina framgångar med sina UF-företag både regionalt och nationellt. Vi är den skola i regionen som har flest UF-företag och 2018 utsågs några av ED:s elever till årets främsta UF-företag med Serve It UF.

Teknikcollege

Erik Dahlbergsgymnasiets Teknikprogram är en del av Teknikcollege Södra Vätterbygden. Teknikcollege är en kvalitetsstämpel på utbildningar där kommuner, utbildningsanordnare och företag samverkar för att öka attraktionskraften och kvaliteten på tekniskt inriktade utbildningar.

Vill du läsa mer om Teknikcollege Södra Vätterbygden kan du klicka här. Länk till annan webbplats.

Vård- och omsorgscollege

Erik Dahlbersgymnasiet ingår i Vård- och omsorgscollege. Vård-och omsorgscollege innebär en samverkan mellan arbetsgivare, utbildare och fackförbund. Syftet är att möta framtidens kompetensbehov inom vård och omsorg med kvalitetssäkrade och attraktiva utbildningar. Ambitionen är att höja statusen för yrken inom vård och omsorg.

Elever som studerar på en skola som är ett certifierat Vård- och omsorgscollege får diplom som visar att de har läst en utbildning som är kvalitetssäkrad genom samverkan mellan arbetsliv och utbildning.

Vill du läsa mer om Vård- och omsorgscollege kan du klicka här. Länk till annan webbplats.

Erasmus+ logotyp.

Internationella kontakter

På ED finns en Internationell Koordinator som har som uppgift att inspirera och medverka till att skapa globala kontakter i olika former samt att starta upp olika internationella projekt för elever, lärare och övrig skolpersonal.

Vi är öppna för våra elevers egna idéer och vår internationella koordinator finns tillgänglig på skolan för att du ska kunna få veta mer om olika möjligheter. Sedan 2012 har internationella utbyten gjorts, till över 15 olika länder, för över 30 elever och 40 personal. En del av de internationella utbyten som görs på ED finansieras av EU-medel från Erasmus+.

Vidare har ED även utbyte med bland annat Teneriffa i Spanien, där elever och lärare från ED åker på besök. De får lära sig om kulturen, öva språket och besöka sevärdheter för att senare under året ta emot elever från de besökta orterna hemma i Sverige.

C1 Advanced/Cambridge English: Advanced (CAE)

C1 Advanced riktar sig till dig som är duktig på engelska och vill erhålla ett certifikat som intygar att dina språkkunskaper är på en avancerad nivå. För att få certifikatet kan du mot en avgift genomföra en examination och därefter få ett internationellt diplom, något som många universitet och arbetsgivare utomlands värderar högt.

Inom ramen för kursen Engelska 7 finns det möjlighet att få stöd och hjälp att förbereda sig för C1 Advanced som kan vara till nytta om du har tänkt studera eller arbeta utomlands.

Vill du läsa mer om C1 Advanced kan du klicka här. Länk till annan webbplats.